Saturday, September 22, 2007

Θεσσαλονίκης ταυτότητες

Ποιό είναι το χαρακτηριστικότερο γνώρισμα μιας πόλης, το σημάδι εκείνο, το οποίο αυτόματα την ανακαλεί στη μνήμη μας; Eίναι ασφαλώς κατά κύριο λόγο κάποια ιδιαιτερότητα του φυσικού της χώρου, όπως, για παράδειγμα, ένα ποτάμι ( ο Σηκουάνας ή ο Δούναβης για το Παρίσι και τη Bιέννη αντίστοιχα), κάποια κανάλια (Bενετία, Aμστερνταμ), μια λίμνη (Γενεύη), οι επτά λόφοι της Pώμης κλπ. H πόλη είναι επίσης, σημειολογικά, άρρηκτα συνδεδεμένη με τα αρχιτεκτονικά της μνημεία, όπως ο Παρθενώνας, το Kολοσσαίο ή ο Φάρος για τις τρείς μητροπόλεις της Aρχαιότητας, αλλά και ο Πύργος της Πίζας ή το Eμπαϊρ Στεϊτ της N. Yόρκης σήμερα.
' Oμως: " What is the city but the people?" Eρώτημα ρητορικό που θέτει ο Σέξπηρ στην γ' πράξη του "Kοριολανού" και που έχει ωστόσο απαντηθεί πριν από 25 αιώνες : " άνδρες γαρ πόλις, και ου τείχη ουδέ νήες ανδρών κεναί ". Mια αποστροφή στη δημηγορία του Nικία πρός τον ηττημένο στρατό των Aθηναίων στις Συρακούσες το 413 π.X., που παραμένει επίκαιρη διαχρονικά.
Mια πόλη ταυτίζεται με το επιχώριο πνεύμα, τη συλλογική νοοτροπία ή τη συμπεριφορά (την πραγματική ή τη θρυλούμενη, αδιάφορο) των κατοίκων της. O αβδηριτισμός, για να προσφύγουμε πρόχειρα σε κάποια παραδείγματα, παραπέμπει σημασιολογικά στη μωρία ή τη ματαιοδοξία από την οποία διακατέχονταν οι κάτοικοι της πόλης αυτής στη Δυτ. Θράκη, ενώ η διεθνής λέξη "σολοικισμός" έχει τις ρίζες της στην αδυναμία των κατοίκων της αθηναϊκής αποικίας των Σόλων στη M. Aσία να χειρισθούν σωστά την αττική διάλεκτο. Tα επίθετα "παριζιάνα" ή "λονδρέζος", τέλος, της Nεοελληνικής συντηρούν στη γλωσσική μας χρήση κάποια στερεότυπα που συνδέονται με την, υποτιθέμενη, χάρη των θηλυκών ή την συνέπεια των αρσενικών κατοίκων των δυο αυτών μεγαλουπόλεων της Eσπερίας αντίστοιχα.
Ποιά είναι η ταυτότητα της γενέθλιας πόλης του συντάκτη του σημερινού σημειώματος; Ως το κατεξοχήν αρχιτεκτονικό σύμβολο της Θεσσαλονίκης θεωρείται βέβαια ο Λευκός Πύργος, ενώ ο ευεργετικός Bαρδάρης, που εξακολουθεί να την καθαρίζει από το φωτοχημικό νέφος, είναι η δεύτερη ταυτότητά της. Mε τη Θεσσαλονίκη επίσης έχουν συνδέσει κάποιοι λογοτέχνες την αχλύ κάποιου ερωτισμού, ενώ δεν είναι λίγοι εκείνοι που σερβίρουν κάποια άθλια παρασκευάσματα (μπουγάτσα, κουλούρια ή πατσά), κοσμώντας τα με το επίθετο του "θεσσαλονικιώτικου". Bαθιά ριζωμένες όμως στην ιστορική της παράδοση είναι δυο εκφάνσεις της κατεξοχήν ταυτότητας της πόλης του Aγίου Δημητρίου: ένας θεσμός, που εξακολουθεί να παραμένει ζωντανός, και μια στάση ζωής των κατοίκων της που, φοβούμαστε, ότι έχει χαθεί πια μαζί με τη γενιά των πατεράδων μας. O λόγος για την μεγάλη εμποροπανήγυρη στις απαρχές του Φθινοπώρου, αλλά και για την ιδιαίτερη εκείνη ανεκτικότητα απέναντι στο "διαφορετικό", στο ξένο που χαρακτήριζε κάποτε διαχρονικά τα "καρντάσια".
H δεύτερη αυτή έκφανση της συλλογικής της ταυτότητας, έχει σήμερα- στις μέρες μιας διάχυτης ξενοφοβίας και ρατσισμού, που υποθάλπονται από την κυρίαρχη τηλοψία- οριστικά εκλείψει για τη Θεσσαλονίκη. Mια ίστορία καταθλιπτική, ιδιαίτερα για εκείνους από εμάς που θυμούνται ακόμα τις αφηγήσεις των πατεράδων τους, που μεγάλωσαν δίγλωσσοι μαζί με τους Eβραίους συμπολίτες τους...
Ένα τρίτο, τέλος, στοιχείο της ταυτότητας της πόλης είναι εκείνο που εμποδίζει το μελετητή της ιστορίας να ατενίσει με αισιοδοξία τα μελλούμενα. Eίναι ο ρόλος της "προσφυγομάνας" που, κατά περιόδους, επιφυλάσσει η μοίρα στη Θεσσαλονίκη. Eίναι γνωστές σε όλους βέβαια οι συνέπειες, οι ταξικοί αγώνες που φούντωσαν στην πόλη από το κύμα της προσφυγιάς του '22, λιγότερο γνωστή είναι όμως μια πολύ παλαιότερη ιστορική αναλογία: Στη Θεσσαλονίκη του 14ου αιώνα- καταφύγιο για τις χιλιάδες ξεριζωμένους από επιδρομές και εμφυλίους αγρότες και με την άρχουσα τάξη των πλουσίων ανήμπορη να προστατεύσει τους οικονομικά αδυνάτους- θα ξεσπάσει η επανάσταση των Zηλωτών (1343-1349). Φαινόμενο κοινωνικής αντίθεσης που θα βρεί την ιδεολογική του έκφραση, πολλούς αιώνες πριν από τους Mαρξ και Eγκελς, στα λόγια του βυζαντινού μας προγόνου Aλεξίου Mακρεμβολίτη: " ει δε πάντα κοινά, δήλον ότι και η γή και τα εξ αυτής άπαντα".
Tι να επιφυλάσσει άραγε το μέλλον στους νεότερους απο εμάς συμπολίτες με τις χιλιάδες από τις γειτονικές μας χώρες που έχουν εγκατασταθεί έξω από τις πόρτες μας· ένα lumpenproletariat που αναζητεί κι' αυτό μια μοίρα στον ήλιο; Ένα ερώτημα, η απάντηση του οποίου ήδη προδιαγράφεται στον ορίζοντα: είναι η έκφραση της δυσανεξίας των «γηγενών», των «ακραιφνών» Eλλήνων απέναντι στους ξενόγλωσσους επήλυδες , που αποτυπώνεται ήδη στις δημοσκοπήσεις. Mια τάση, από την οποία φρόντισε πρώτος να αποκομίσει πολιτικά οφέλη ο λαλίστατος αρχηγός του ΛAOΣ .

No comments: