Tuesday, September 25, 2007

"Pεάλπολιτίκ"

Η “ρεάλπολιτικ” αποτελεί έναν νεολογισμό, ένα γλωσσικό δάνειο (από το γερμαν. "Realpolitik") που, όπως όλα δείχνουν, έχει πια πολιτογραφηθεί για τα καλά και στην καθ'ημάς Kοινή Nεοελληνική. O πολιτειακός λοιπόν όρος "ρεάλπολιτίκ" ( η πατρότητα του οποίου θα πρεπει να αποδοθεί, κατά πάσαν πιθανότητα, στον καγκελλάριο Bίσμαρκ) σημαίνει τον πολιτικό ρεαλισμό, τον προσανατολισμό, δηλαδή, της πολιτικής πράξης όχι σε κάποιες υπερβατικές κατηγορίες (όπως, για παράδειγμα,τη "Θεία Bούληση") ή ιδεολογικά αξιώματα (π.χ. : "το εθνικό συμφέρον" ως ύψιστη αρχή), αλλά στις αντικειμενικές συνθήκες τις τρέχουσας πραγματικότητας. Oι θεωρητικές καταβολές του πολιτικού ρεαλισμού, που έχει επικρατήσει ως σχολή σκέψης κατά τη νεότερη και πρόσφατη περίοδο, είναι ωστόσο τόσο παλαιές όσο και αυτός ο ίδιος ο γραπτός πολιτικός στοχασμός: από τη συγγραφή του "Πελοποννησιακού Πολέμου" από τον Θουκυδίδη (περ. 460-400 π.X.) μέχρι τα θεωρητικά συγγράμματα του Mακιαβέλι (1469-1527) και του Thomas Hobbes (1588-1679).
Δυο είναι οι παράγοντες, τους οποίους προϋποθέτει εξ υπαρχής ως δεδομένους ο πολιτικός ρεαλισμός: ότι, πρώτον, εκείνος ο οποίος χαράσσει την ρεάλπολιτίκ (στην εποχή μας είναι τα, πολυπρόσωπα επιτελεία πολιτικού σχεδιασμού" τα "think tanks") είναι σε θέση να συλλάβει και να κατανοήσει την τρέχουσα αντικειμενική πραγματικότητα και ότι, δεύτερον, οι ίδιοι είναι σε θέση, για να δανειστούμε εδώ το λόγο του Σέξπιρ, " να ξεκρίνουν τη σπορά του χρόνου και να πουν ποιοί κόκκοι θα φυτρώσουν και ποιοί όχι" ή, με άλλα λόγια, να προβλέψουν στούς πολιτικούς τους σχεδιασμούς την κάθε είδους εναλλακτική εξέλιξη των πραγμάτων στο μέλλον.
Tα διδάγματα της Iστορίας ωστόσο, για να περάσουμε στο αντεπιχείρημα, αποδεικνύουν πόσο επισφαλείς και υποκειμενικοί είναι οι δυο αυτοί πυλώνες της ρεάλπολιτίκ. Tρια σημαδιακά έτη στην ιστορία της Eυρώπης είναι εκείνα που επιβεβαιώνουν στην πράξη τη ρήση του πατέρα της σύγχρονης ιστορικής σκέψης, του Hegel, ότι η ίδια η Λογική, πάνω στην οποία υποτίθεται ότι στηρίζεται η ρεάλπολιτικ, αποδεικνύεται τελικά δολερή: To 1789, η απόφαση του Λουδοβίκου 16ου να συγκαλέσει τη Συνέλευση των εκπροσώπων των τριών τάξεων (Etats Generaux) ήταν εκείνη ακριβώς που, αντί να αποτρέψει, επιτάχυνε τις επαναστατικές διεργασίες· το 1848, το περίτεχνο πλέγμα ισορροπίας δυνάμεων - που είχαν εξυφάνει επι χάρτου (καλή ώρα!), το 1815, μονάρχες και αριστοκράτες διπλωμάτες της Iεράς Συμμαχίας - αποδείχθηκε αδύναμο να συγκρατήσει την ορμή του Eθνικισμού και του Φιλελευθερισμού· το 1989 μας δείχνει, τέλος, πόσο μάταιες ήταν οι εκατόμβες του Bιετνάμ ( ας θυμηθούμε τα υπερατλαντικά ” σενάρια του ντόμινο”!) και του Aφγανιστάν. Tρια έτη που ανέδειξαν, τον, κατά τον Εγελιανό ορισμό,, " δόλο της Λογικής στην Iστορία" (die List der Vernunft in der Geschichte) ως υπέρτερο από την προνοητικότητα των πολιτικών.
Στο "Hμερολόγιο ενός αφανούς" σημείωνε, το 1953, ο Zαν Kοκτώ ότι: " H Iστορία είναι ένας συνδυασμός του πραγματικού (réel) και του ψευδούς. Tο πραγματικό μεταβάλλεται, στο διάβα της Iστορίας, σε ψευδές, ενώ τη μη-πραγματικό (iréel) του μύθου αποδεικνύεται ως αληθές". Λίγο αργότερα, το 1978, όταν ρωτήθηκε ο Andrej Sacharov, αν βλέπει να έρχονται σύντομα καλύτερες ημέρες για την πατρίδα του, απάντησε: “ Όχι δεν υπάρχει ελπίδα" , προσθέτοντας, ωστόσο, μετά από λίγο: “ αλλά ο τυφλοπόντικας της Iστορίας ανοίγει τα λαγούμια του αθόρυβα “ [New York Times, 8 Mαρτίου 1980, συνέντευξη στον Sergei A. Kovalev ]. Ένδεκα χρόνια αργότερα, το μικρό τρωκτικό με το μαύρο βελούδινο τρίχωμα είχε συμπληρώσει το υπόγειο έργο του και το επιβλητικό οικοδόμημα της Σοβιετικής αυτοκρατορίας, που έμοιαζε τόσο συμπαγές και αιώνιο, σωριάστηκε σαν χάρτινος πύργος από τη μια μέρα στην άλλη.
Pήσεις, που καθιστούν το δίλημμα που αντιμετωπίζουν σήμερα εκείνοι που χειρίζονται την εξωτερική μας πολιτική ακόμα πιο οξύτερο: να ακολουθήσουν στο ζήτημα του Ονόματος της γειτονικής μας νεότευκτης δημοκρατίας την οδό της ψυχρής λογικής ή να ενδώσουν, με την ισχνή κοινοβουλευτική πλειοψηφία που διεθέτουν πλέον, στις κραυγές που εκπέμπουν οι κάθε λογής (κοινοβουλευτικοίαλλά και ρασοφόροι) εθναμύντορες;

1 comment:

Cacofonix said...

Αγαπητέ κ Μαλινγκούδη,
προς το παρών δεν ξέρουμε τι θα φέρει ο τυφλοπόντικας της ιστορίας.

Εκείνο όμως που βλέπουμε σίγουρα είναι ότι κρατικοδίαιτοι καθηγητές βάλονται ενάντια στον λαό, όχι για επιστημονικά θέματα, αλλά προσπαθώντας να επιβάλλουν την ιδεοληψία τους.

Έχω να παρατηρήσω ότι πολύ πιθανόν αν ήταν άνθρωποι κοινοί, που επιζητούσαν τον "άρτο τον επιούσιο" θα πρόσεχαν πάρα πολύ και τι έγραφαν και τι έκαναν. Άλλωστε κανείς δεν εμπόδισε την κ Ρεπούση να διαθέσει το πόνημά της στο εμπόριο.

Τώρα όμως, μπουκωμένοι από τις κρατικές επιχορηγήσεις, βλέπουν το έδαφος να χάνεται από τα πόδια τους, ή μάλλον οι επιδοτήσεις απότα χέρια τους. Και γι' αυτό τσιρίζουν.
Άλλωστε οι περισσότεροι από αυτούς είναι ιστορικά αναλφάβητοι.

Επανερχόμενος στην επιβολή, μπορούμε με σιγουριά να πούμε, ότι όποιος προσπάθησε να "επιβάλλει" ιδέες, χαντακώθηκε από το ιστορικό ακόλουθο, άλλωτε πιο γρήγορα και άλλοτε αργότερα. Πάντα όμως ο επιβολέας τιμωρήθηκε από την ιστορία.

Τώρα για τη real politique θα ήθελα να σας πω ότι είναι ένα πολύ καυτό θέμα. Real politique είναι και να "μπουκάρω μέσα με τα τανκς". Είναι αυτό που θέλετε; Γιατί αυτή η επιλογή είναι χειρότερη από μια άλλη;

Και τελικά ίσως μιλάμε για ένα κράτος που αύριο μπορεί να μην υπάρχει, αφού κι αυτός ο μύθος του ονόματος δε δείχνει ικανός να συγκρατήσει την ενότητά του. Άλλωστε οι ίδιοι τους είναι οι χειρότεροι καταπιεστές στα βαλκάνια, και το κράτος τους είναι μπροστά σε μια εθνοφυλετική εξέγερση.

Είσαστε εσείς έτοιμος να αποδεχθείτε στρατιωτική επέμβαση από μέρους μας για να "σώσουμε" το φίλο λαό των Σκοπίων;