Thursday, March 15, 2007

"Κουρελαρια"

Από την λογοπλαστική δεινότητα του, όπως τον αποκαλούν οι ιδεολογικοί επίγονοί του, “πατριάρχη του επιστημονικου σοσιαλισμού”, του Καρλ Μάρξ, γεννήθηκε ο νεολογισμός , ο οποίος, στη διάρκεια του ταραγμένου αιώνα, που πριν από λιγα χρόνια αποχαιρετήσαμε, έμελε να περάσει ως όρος-δανειο σε όλες τις γλώσσες της Υφηλίου. ΄Ετσι, θέλοντας o Marx να αποδώσει (στην Εισαγωγή της μπροσούρας με τίτλο” Μια συνομωσία κατά της Διεθνούς Εργατικής ΄Ενωσης”) τον γαλλικό όρο declasses, με τον οποίο χαρακτηρίζονται τα άτομα εκείνα που εκδιώχθηκαν ή απαρνήθηκαν την τάξη τους, έπλασε το σύνθετο “Lumpen-proletariat” ( γερμαν. Lumpen= “κουρέλια”): “..όπως η αστική τάξη, έτσι και το προλεταριάτο”, γράφει ο Μarx, “ έχει τους δικούς του declasses: είναι εκείνοι που απαρτίζουν το Lumpenproletariat “ [ πβ. : Karl Marx/Friedrich Engels – Werke,τόμος 18, Βερολίνο 1973, σ.331]
To Lumpen-προλεταριάτο, κατά τον Μ., είναι μια κοινωνική κατηγορία χωρίς ταξική αυτοσυνειδησία που, με την όποια δραστηριότητά της, δεν παράγει κάποια υπεραξια: η πόρνη ή ο ρακοσυλλέκτης, για παράδειγμα, δεν προσθέτουν κάποια υπεραξία με το “εμπόρευμά” τους. Μια αρκετά μεγάλη γκάμα από άτομα με παρασιτική δραστηριότητα στην αγορά κατατάσσει στο Lumpen-προλεταριάτο ο Marx: πλανόδιους ζητιάνους, λωποδύτες, αχθοφόρους, χαρτοπαίκτες, ταχυδακτυλουργούς κ.α. Ιδιαίτερα συχνή είναι, εξάλλου, στη συνάφεια αυτήν η αναφορά του Marx στους Lazzaroni, έναν όρο που χρησιμοποιεί στα έργα του εναλλακτικά, ως συνώνυμο του Lumpen προλεταριάτου.
Αναφορά με μιαν ιδιαίτερη επικαιρότητα, μιας και τα τυπολογικά χαρακτηριστικά των Lazzaroni (μιας συμμορίας που προέρχεται από τα κατώτερα κοινωνικά στρώματα της Νάπολης και εκμεταλλεύεται τις εκάστοτε καταστάσεις κοινωνικής αναταραχής κατά τον 19ο αιώνα για να διαπράξει ληστείες και εγκληματα) παραμένουν διαχρονικά: στους Lazzaroni, το λούμπεν-προλεταριάτο, ανήκουν τυπολογικά και οι Black panthers, που αναπτύσσουν την εγκληματική τους δραστηριότητα στα πλαίσια του κινήματος διαμαρτυρίας των Μαύρων στην Αμερκή, αλλά και οι κουκουλοφόροι που έχουν παρεισφρύσει στο φοιτητικό κίνημα διαμαρτυρίας των ημερών μας.
Lazzaroni- Black panthers- κουκουλοφόροι:Το κύριο τυπολογικό χαρακτηριστικό της “κουρελαρίας”, του λούμπεν-προλεταριάτου, παραμένει αναλλοίωτο, από τότε που το περιέγραψε ο Marx. Είναι το άλλοθι που προσφέρουν, με την ψευδο-επαναστική τους δραστηριότητα, στη στάση της Εξουσίας απέναντι σε κάθε κοινωνικό κίνημα. Στη Νάπολη του 19ου αιώνα είναι οι αντιδραστικοί Βουρβώνοι, στην Αμερική είναι το λευκό establishment, ενώ σ’εμάς εδώ σήμερα είναι μια κυβέρνηση, που, ετοιμάζεται να προκηρύξει εκλογές αφού, με τις καλές υπηρεσίες που της έχουν προσφέρει οι κουκουλοφόροι, έχει κερδίσει την εύνοια των τρομοκρατημένων νοικοκυραίων…

4 comments:

charas said...

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΛΙΓΟ ΤΡΑΒΗΓΜΕΝΟ ΝΑ ΕΝΤΑΣΣΟΝΤΑΙ ΟΙ ΜΑΥΡΟΙ ΠΑΝΘΗΡΕΣ ΣΤΗΝ ΙΔΙΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΤΑΧΥΔΑΚΤΥΛΟΥΡΓΟΥΣ ΚΑ ΤΟΥΣ ΡΑΚΟΣΥΛΛΕΚΤΕΣ; θΕΛΩ ΝΑ ΠΩ ΠΩς ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΟ ΤΩΝ ΜΑΥΡΩΝ ΠΑΝΘΗΡΩΝ ΔΕΝ ΗΤΑΝ Η ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΉΤΑ, ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΝΟΙΑ ΤΩΝ ΛΗΣΤΕΙΩΝ ΚΛΠ, ΑΛΛΑ Η ΕΝΟΠΛΗ ΑΜΥΝΑ ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΠΑΣΙΦΑΝΗ ΒΙΑ ΠΟΥ ΑΣΚΟΥΣΕ Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΩΝ ΗΠΑ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΔΥΝΑΜΕΩΝ ΚΑΤΑΣΤΟΛΗΣ ΣΕ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΘΕΩΡΟΥΝΤΑΝ (Ή ΚΑΙ ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΑΚΟΜΑ;) ΕΣΩΤΕΡΙΚΟς ΕΧΘΡΟΣ! ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΠΟΥ ΣΕ ΜΑς ΦΑΝΤΑΖΟΥΝ ΑΥΤΟΝΟΗΤΑ, ΑΡΝΟΥΝΤΑΙ ΝΑ ΤΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΟΥΝ ΣΤΟΝ ΜΑΥΡΟ ΠΛΗΘΥΣΜΟ ΤΩΝ ΗΠΑ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ. ΔΕΝ ΝΟΜΙΖΩ ΟΤΙ Ο ΜΑΡΞ ΘΑ ΕΝΕΤΑΣΕ ΤΟΥς ΜΑΥΡΟΥΣ ΠΑΝΘΗΡΕΣ ΣΤΟ LUMPEN PROLETARIAT.
ΥΓ: ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΜΕ ΤΟ ΕΑΝ ΣΥΜΦΩΝΕΙ ΚΑΝΕΙΣ Η ΟΧΙ ΜΕ ΤΙΣ ΜΕΘΟΔΟΥΣ ΤΟΥς, ΕΙΝΑΙ ΤΡΑΒΗΓΜΕΝΟ ΝΑ ΘΕΩΡΟΥΜΕ ΟΤΙ ΣΤΕΡΟΥΝΤΑΝ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΣΚΕΠΤΙΚΟΥ.

CHARAS

ange-ta said...

Τι λέτε για τον Μαρκούζε;
«Πραγματική αντίσταση μπορεί να προέλθει μόνο από τα περιθώρια, από το υπόστρωμα των παριών και των outsiders, των άλλων φυλών των άλλων χρωμάτων, των εκμεταλλευομένων και των κυνηγημένων τάξεων, των ανέργων αυτών που δεν μπορούν να βρουν δουλειά.
Και αυτό όχι γιατί αυτό το υπόστρωμα έχει επαναστατική συνείδηση , αλλά γιατί η αντίθεσή του είναι επαναστατική ακόμα και αν η συνείδησή του δεν είναι».
Να συνεχίσω;;
Προσωπικά πιστεύω, ότι σήμερα το προλεταριάτο της δύσης ζει εις βάρος του Lumpen των φτωχών χωρών και αυτή η κατάσταση δεν δημιουργεί συνθήκες ανατροπής του συστήματος, έτσι όπως την φαντάστηκε ο Μαρξ.

Ph. Malingoudis said...

Αγαπητή ange-ta, επειδή μαντεύω πως και σείς ζήσατε τα Lehr- und Wanderjahre στη χώρα της Rosa Luxemburg, σας παραπέμπω σε ένα χωρίο από το έργο της (' Zur Geschichte der russischen Revolution IV"), όπου αριστοτεχνικά καταγράφεται η διαχρονική τυπολογια του Lumpenproletariat.
Ein Problem für sich von hoher Wichtigkeit in jeder Revolution bildet der Kampf mit dem Lumpenproletariat. Auch wir in Deutschland und allerorts werden damit zu tun haben. Das lumpenproletarische Element haftet tief der bürgerlichen Gesellschaft an, nicht nur als besondere Schicht, als sozialer Abfall, der namentlich in Zeiten riesig anwächst, wo die Mauern der Gesellschaftsordnung zusammenstürzen, sondern als integrierendes Element der gesamten Gesellschaft. Die Vorgänge in Deutschland – und mehr oder minder in allen andern Staaten – haben gezeigt, wie leicht alle Schichten der bürgerlichen Gesellschaft der Verlumpung anheimfallen. Abstufungen zwischen kaufmännischem Preiswucher, Schlachtschitzen-Schiebungen, fiktiven Gelegenheitsgeschäften, Lebensmittelfälschung, Prellerei, Beamtenunterschlagung, Diebstahl, Einbruch und Raub flossen so ineinander, daß die Grenze zwischen dem ehrbaren Bürgertum und dem Zuchthaus verschwand. Hier wiederholt sich dieselbe Erscheinung wie die regelmäßige rasche Verlumpung bürgerlicher Zierden, wenn sie in überseeische koloniale Verhältnisse auf fremden sozialen Boden verpflanzt werden. Mit der Abstreifung der konventionellen Schranken und Stützen für Moral und Recht fällt die bürgerliche Gesellschaft, deren innerstes Lebensgesetz die tiefste Unmoral: die Ausbeutung des Menschen durch den Menschen, unmittelbar und hemmungslos einfacher Verlumpung anheim. Die proletarische Revolution wird überall mit diesem Feind und Werkzeug der Konterrevolution zu ringen haben.
Und doch ist auch in dieser Beziehung der Terror ein stumpfes, ja zweischneidiges Schwert. Die drakonischste Feldjustiz ist ohnmächtig gegen Ausbrüche des lumpenproletarischen Unwesens. Ja, jedes dauernde Regiment des Belagerungszustandes führt unweigerlich zur Willkür, und jede Willkür wirkt depravierend auf die Gesellschaft. Das einzige wirksame Mittel in der Hand der proletarischen Revolution sind auch hier: radikale Maßnahmen politischer und sozialer Natur, rascheste Umwandlung der sozialen Garantien des Lebens der Masse und – Entfachung des revolutionären Idealismus, der sich nur in uneingeschränkter politischer Freiheit durch intensiv aktives Leben der Massen auf die Dauer halten läßt.
Wie gegen Krankheitsinfektionen und -keime die freie Wirkung der Sonnenstrahlen das wirksamste, reinigende und heilende Mittel ist, so ist die Revolution selbst und ihr erneuerndes Prinzip, das von ihr hervorgerufenen geistige Leben, Aktivität und Selbstverantwortung der Massen, also die breiteste politische Freiheit als ihre Form, die einzige heilende und reinigende Sonne.

ange-ta said...

Σωστά μαντέψατε. Σπούδασα στο Μόναχο.
καταπληκτικά ωραίο κείμενο.
ευχαριστώ πολύ που μου υπενθυμίσατε κάποιες αλήθειες που τις ξεχνάμε.
Μετά από τα λόγια της Ρόζας, ότι και να πω εγώ θα είναι φτωχιές επαναλήψεις.
Εκτύπωσα όλα τo κείμενο ( zur russischen Revolution) και το διάβασα με πολύ προσοχή.
Εκείνο που κάθε φορά με συγκινεί είναι το πάθος αυτών των διανοούμενων. Το πάθος για ένα καλύτερο κόσμο.
Αλλά και η βαθιά γνώση τους.
Πού βρίσκονται σήμερα τέτοιοι άνθρωποι; Πολύ ενδιαφέρον και για το γιατί κακοφόρμισε ο σοσιαλισμός των πρώην. Θα μπορούσε κανείς να πει, ότι με την εμπειρία της αποτυχίας αυτής η ανθρωπότητα είναι έτοιμη να επαναλάβει το πείραμα, με περισσότερη γνώση και κυρίως να καταλάβει, ότι η πολιτική ελευθερία δεν μπαίνει σε καμιά ζυγαριά.
Σας διαβάζω πάντα με πολύ προσοχή. Να γράφετε πιο ταχτικά