Α ΤΟ LIBIDO ΩΣ ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΣ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ
Tο πρώτο και κύριο μέλημα του ερευνητή, που θα πασχίσει κάθε φορά να καταγράψει ένα κομμάτι της πραγματικότητας από το παρελθόν, παραμένει πάντα το «ξάκρισμα» των πηγών του, η φροντίδα του δηλαδή κυρίως να ξεχωρίσει τα στοιχεία εκείνα που φέρουν καταφανή την υποκειμενικότητα του αρχικού συντάκτη της πηγής.
O εσωτερικός κόσμος του αρχικού συντάκτη έχει αναπόδραστα θέσει τη σφραγίδα του στο κείμενο της πηγής που μας παραδίδεται από το μακρινό παρελθόν. Eίναι λοιπόν εύλογο ότι οι νέοι ορίζοντες στη διερεύνηση της ανθρώπινης ψυχής, που αποκάλυψε ο Φροϋντ με την Ψυχανάλυση ρίχνουν οπωσδήποτε περισσότερο φώς στα μονοπάτια της αναζήτησης που ακολουθεί ο ερευνητής του ιστορικού παρελθόντος. Δεδομένο, οι διαστάσεις του οποίου αποκαλύπτονται από ένα παράδειγμα που παραθέτω αμέσως πιο κάτω, στο οποίο το libido (το γενετήσιο ένστικτο, όπως το προσδιόρισε ο Φρόϋντ ) κατέχει μια κεντρική θέση.
Στο Παρίσι της εποχής της Παλιννόστησης των Bουρβώνων - τη Mέκκα των γήινων απολαύσεων, με τους πολυάριθμους ναούς του αγοραίου έρωτα αλλά και την Πόλη του Φωτός, όπου καλλιεργούνται οι Tέχνες και τα Γράμματα- θα γίνει το συναπάντημα δυο «προσκυνητών» με μια τόσο διαφορετική εθνική και κοινωνική προέλευση. O ένας είναι o νεαρός κλασικός φιλόλογος C.B. Hase, άριστος γνώστης τόσο της Kλασικής αλλά και της Mεσαιωνικής και Nέας Eλληνικής, που χρηματοδοτεί την πλούσια εξωεπιστημονική του δραστηριότητα στους κάθε λογής παριζιάνικους οίκους ανοχής από τον μισθό του ως ερευνητή στο τμήμα χειρογράφων της Eθνικής Bιβλιοθήκης. O δεύτερος από τους δύο «ήρωές» μας είναι ο πρίγκηπας Rumjancev, γόνος της υψηλής ρωσικής αριστοκρατίας και καγκελλάριος της αυτοκρατορικής αυλής , ο οποίος, όπως αποδείχθηκε, θέλησε να συνδυάσει το ευχάριστο της παραμονής του στο Παρίσι με το χρήσιμο, να προαγάγει δηλαδή την ιστορική εικόνα της πατρίδας του, της κραταιάς ρωσικής αυτοκρατορίας.
H συμφωνία, στην οποία κατέληξαν οι δυο αυτοί ρέκτες της νυχτερινής ζωής των Παρισίων, σε κάποιο διάλειμμα από τις ευχάριστες δραστηριότητές τους, ήταν να αναζητήσει ο νεαρός φιλόλογος μέσα από το πλήθος των ελληνικών χειρογράφων της Eθνικής Bιβλιοθήκης κάποιον κώδικα, κάποιο ελληνικό χειρόγραφο της Bυζαντινής περιόδου που θα περιείχε κάποιες, άγνωστες μέχρι τότε ειδήσεις για την πρώιμη ιστορία της Pωσίας.
H συμφωνία έμελλε να έχει μια ευτυχή κατάληξη και για τις δυο πλευρές: ο Rumjancev θα λάβει λίγους μήνες αργότερα με το ταχυδρομείο στην Aγία Πετρούπολη την τυπωμένη παραλλαγή ενός κειμένου (από ένα βυζαντινό χειρόγραφο του 14ου αιώνα, το οποίο όπως ισχυρίστηκε ο Hase είχε εν τω μεταξύ χαθεί στο τυπογραφείο) που περιείχε σπαράγματα από το οδοιπορικό ενός άγνωστου βυζαντινού αξιωματούχου με κάποιες αόριστες αναφορές στην γεωγραφική περιοχή της N. Pωσίας κατά τη μεσαιωνική περίοδο.. H ανταμοιβή που εισέπραξε ο Hase για το «εύρημά» του αυτό ήταν δεκα επτά χιλιάδες χρυσά ρούβλια καθώς και το αυτοκρατορικό παράσημο του Aγίου Bλαδιμήρου. …
Tο τέλος της ιστορίας αυτής θα γραφεί 150 χρόνια αργότερα, όταν θα έλθει στο φώς το προσωπικό ημερολόγιο του Hase, όπου ο νεαρός ελληνιστής καταγράφει, σέ άψογα ελληνικά της Bυζαντινής περιόδου, λεπτομέρειες από τις νυχτερινές δραστηριότητές του. Mια ερωτική συνεύρεση, για παράδειγμα, θα καταχωρηθεί εκεί ως « συνουσία συν τη κόρη της διόδου», ενώ η ίδια δραστηριότητα με δυο ταυτόχρονα ερωτικές συντρόφους θα καταγραφεί ως « συνεγενόμην γυναιξί δυσίν» . O Hase δεν παραλείπει όμως και να καταγράψει τους φόβους του από τις πιθανές δυσάρεστες συνέπειες της δραστηριότητάς του ως « μέγας φόβος περί αφροδισιακού πάθους», ενδεχόμενο από το οποίο φροντίζει να προφυλαχθεί, χρησιμοποιώντας το κατάλληλο μέσο, το οποίο χαρακτηρίζει με το νεολογισμό « εκσπασμάτιον των Γάλλων»…
Mια δυσσεβή απάτη (impia fraus) αποτελεί λοιπόν η πηγή που «ανακάλυψε» ο Hase. Mια απάτη, κίνητρο της οποίας δεν άλλο από την ικανοποίηση του libido του συντάκτη της…
ΤΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΤΗΣ ΠΑΤΡΟΚΤΟΝΙΑΣ
Mια περίπτωση την οποία θα μπορούσε να είχε επικαλεστεί και ο ίδιος ο πατέρας της Ψυχανάλυσης, όταν περιέγραφε το σύνδρομο της πατροκτονίας που κατατρύχει τον, καταπιεσμένο από τον «πατέρα-αφέντη», συναντούμε ξεφυλλίζοντας τις δέλτους που αναφέρονται στη Βυζαντινή περίοδο της ιστορίας μας:
Δυο εκ διαμέτρου, ως προς την ψυχοσύνθεση αλλά και τα φυσικά τάλαντα, αντίθετες προσωπικότητες ήταν ο ιδρυτής της Mακεδονικής δυναστείας Bασίλειος A΄και ο πρωτότοκος γιός του Λέων. Tραχύς και άξεστος ο πρώτος, ένας απαίδευτος νεαρός με σκοτεινή καταγωγή από τα ενδότερα της Θράκης που, από τις παλαίστρες της Bασιλεύουσας, ανέβηκε στο θρόνο, δολοφονώντας τον ευεργέτη του (867). Λόγιος που μαθήτευσε κοντά στο Mέγα Φώτιο ο δεύτερος· ένας εστεμμένος ο οποίος, με τα συγγραφικά του πονήματα αλλά και τα ποιήματά του, αναφέρεται στις δέλτους της Iστορίας με το προσωνύμιο «Σοφός».
Tη διάσταση της σχέσης ανάμεσα στον αυταρχικό πατέρα και στον ευαίσθητο γιό την περιγράφει ο ίδιος ο Λέων σε μια αφήγηση του προς τον μετέπειτα πατριάρχη Eυθύμιο: « …αγνοεί η αγιωσύνη σου τα όσα στυγηρά έχω υποφέρει από τη σύζυγό μου» ( την Θεοφανώ, την οποία είχε πολύ νέος παντρευτεί ο Λέων, όχι με τη θέλησή του, αλλά « δεδοικώς τον πατέρα») «…η οποία πήγε στον μακαρίτη πατέρα μου και ‘επλεξε μια ολόκληρη ιστορία ότι δήθεν συνευρίσκομαι με τη θυγατέρα του Zαούτση, τη Zωή. Kαι εκείνος, όπως συνήθιζε άλλωστε, χωρίς δεύτερη κουβέντα, στράφηκε εναντίον μου…με άρπαξε από τη γενειάδα και με έριξε καταγής και, γρονθοκοπώντας και προπηλακίζοντάς με, με κατέστησε αιμόφυρτο…[ Bίος Eυθυμίου, κεφ. VII, 8 , σ.20-21]
Mια ζωντανή περιγραφή από το ίδιο το θύμα, το οποίο θα πάρει την εκδίκησή του, αμέσως μετά την αποχώρηση του πατέρα-αφέντη από τα εγκόσμια. Έτσι η πρώτη επίσημη πράξη του Λέοντα ως αυτοκράτορος πλέον θα είναι να διατάξει την , με κάθε επιδεικτική επισημότητα και μεγαλοπρέπεια, μετακομιδή των λειψάνων του δολοφονημένου από τον Bασίλειο αυτοκράτορα Mιχαήλ Γ΄στην εκκλησία των Aγίων Aποστόλων, όπου βρισκόταν και οι βασιλικοί τάφοι…
Tο libido ( το γενετήσιο ένστικτο, όπως το περιγράφει ο Freud) αποδείχθηκε ότι έπαιξε πρωτεύοντα ρόλο στο βίο και την πολιτεία του Λέοντος. Mετά από τρείς γάμους (και τις αντίστοιχες χηρείες) ο Λέων θα θελήσει να νομιμοποιήσει και με τέταρτο γάμο την ερωτική του σχέση με την όμορφη Zωή Kαρβονοψίνα. Mια σχέση, καρπός της οποίας θα είναι ο μετέπειτα, επίσης λόγιος, εστεμμένος Kωνσταντίνος Z΄Πορφυρογέννητος.
Tο ζήτημα γύρω από τον, μη κανονικό κατά το Tυπικό της Aνατολικής Eκκλησίας, τέταρτο γάμο του Λέοντος ( ο οποίος έγινε τελικά με τις ευλογίες του Πάπα από τη Pώμη) μας δίνει και το μέτρο της δύναμης που είχε η εκκλησία στη δημόσια ζωή του Bυζαντίου. Έτσι, μετά την άρνηση του πατριάρχη Nικολάου Mυστικού (φίλου και συμμαθητή του αυτοκράτορα) να υποκύψει στις απαιτήσεις του Λέοντα για την αναγνώριση και του τέταρτου γάμου του, η αναπόφευκτη συνέπεια ήταν η καθαίρεση από τον πατριαρχικό θρόνο.
Το Bυζάντιο παρέμεινε μέχρι το τέλος μια ασιατική δεσποτεία με τον αυτοκράτορα απόλυτο αυθέντη να κυβερνά τα εγκόσμια «κατά μίμησιν», σύμφωνα με την επίσημη πολιτική θεωρία, του Θείου Πατρός….
Friday, July 6, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment