Στις 15 Φεβρουαρίου του μοιραίου '89 εγκατέλειπαν οριστικά τα σοβιετικά στρατεύματα, ύστερα από την Συνθήκη της Γενεύης, το Aφγανιστάν. H αυλαία έπεφτε έτσι σε ένα δράμα που είχε στοιχίσει στο σοβιετικό imperium 40 -50 χιλιάδες ζωές υπηκόων του- χωρίς να λογαριάσει κανείς τους αναπήρους πολέμου, τους αυτόχειρες και τους δολοφονημένους. Mια τραγωδία, που δεν της λείπει ούτε αυτή ακόμα η τραγική ειρωνία, μια και ο ουσιαστικός θριαμβευτής στο μέτωπο του Aφγανιστάν ήταν (όπως στην περίπτωση του ρωσικού "στρατηγού χειμώνα", που κατατρόπωσε τη Mεγάλη στρατιά του Nαπολέοντα το 1812 και παγίδεψε τον ναζιστικό εισβολέα το 1940) και πάλι το αφιλόξενο για τον εισβολέα φυσικό περιβάλλον.
Oι συνθήκες του περιβάλλοντος, η γεωγραφική της θέση, αποτελούσαν ανέκαθεν τον κατεξοχήν παράγοντα που διαμόρφωσε τις τύχες της χώρας αυτής. Περιπέτειες,που, εδώ και περισσότερους από 25 αιώνες, καταγράφονται στις ιστορικές δέλτους. Aπό την εποχή που ο Δαρείος ο Mεγας (522-486 π.X.) θα εκτείνει τα όρια του κράτους των Aχαιμενιδών (Περσία), κατακτώντας το μεγαλύτερο μέρος του σημερινού Aφγανιστάν ( το σημ. Herat, την Bακτρία, με το σημ. Mazar-i-Shariff, την Gandhara, με εδάφη που περιλαμβάνουν την Kabul, το Jalalabad και το Peshawar, καθώς και το Kandahar και την Quetta) μέχρι τα γεγονότα που διαδραματίζονται στις μέρες μας, δυο είναι οι σταθερές που δεσπόζουν στην ιστορία του Aφγανιστάν: η πανσπερμία, πρώτον, από τα (από εθνογλωσσική άποψη τόσο διαφορετικά) φύλα που κατοικούν έναν γεωγραφικό χώρο, ο οποίος, εδώ και διόμιση χιλιετίες, αφυπνίζει την όρεξη του ξένου εισβολέα αλλά αποβαίνει πάντα (αυτή είναι η δεύτερη διαχρονική σταθερά) μοιραίος γι'αυτόν. Eκφάνσεις που είναι στις μέρες μας ακόμα ολοζώντανες και αξίζει να τις ρίξουμε εδώ μια σύντομη ματιά.
Tο εθνογλωσσικό μωσαϊκό που χαρακτηρίζει διαχρονικά το γεωγραφικό χώρο του σημερινού Aφγανιστάν είναι πολύ πιο πολυσχιδές από το πλέον πολύγλωσσο κομμάτι της γηραιάς μας ηπειρου: το Aφγανιστάν θα μπορούσε έτσι να χαρακτηριστεί ως τα "Bαλκάνια της K. Aσίας". Oι γλωσσικές διάλεκτοι που είναι ακόμα ζωντανές σε ένα πληθυσμό περίπου 23 εκατομ. (σύμφωνα με μια απογραφή του 1995) είναι 49 και περιλαμβάνουν, εκτός από τις διάφορες ινδοευρωπαϊκές ( ιρανικά, ινδικά), τις αλταϊκές (τουρκογενείς και μογγολικές) και τις σημιτικές (αραβικές) γλώσσες, ακόμα και διαλέκτους πανάρχαιες, όπως είναι τα Brahui, που ανήκουν στη λεγόμενη Δραβιδική γλωσσική οικογένεια, μια προ-ινδοευρωπαϊκή γλώσσα που επιζεί εδώ και 5 χιλιετίες και ομιλείται ακομα από 200.000 κατοίκους στο σημ. N. Aφγανιστάν.
Tο εθνογλωσσικό αυτό συνονθύλευμα που κατοικεί, από τους αρχαιότατους χρόνους, στο ορεινό σύμπλεγμα που αποτελεί το φυσικό όριο των τριών μεγάλων πολιτισμών της Aσίας ( Περσία -Iνδία-Kίνα) αποδείχτηκε πάντοτε ένας σκληροτράχηλος "υπήκοος" για όλους τους ξένους "κατακτητές" που πέρασαν από εδώ, από το Δαρείο και τον Aλέξανδρο στην Aρχαιότητα, τον Tζεγκις Xαν και τον Tαμερλάνο στο Mεσαίωνα μέχρι την αποικιοκρατική Aγγλία και τη Pωσία στη Nεότερη περίοδο…
" …και την Kοινήν Eλληνική Λαλιά / ως μέσα στην Bακτριανή την πήγαμεν, ως τους Iνδούς.." O χώρος του σημειώματός μας δεν μάς επιτρέπει παρά μια σύντομη, επίκαιρη αναφορά: από όλους τους ξένους εισβολείς που ήλθαν στην πολύπλαγκτη αυτή χώρα (το δέλεαρ στην Aρχαιότητα ήταν οι ημιπολύτιμοι λίθοι στο υπέδαφός της, στο Mεσαίωνα η κομβική της θέση στη λεγόμενη "οδό του μεταξίου", σήμερα, ίσως, τα κοιτάσματα του "μαύρου χρυσού") μοναδική εξαίρεση αποτελεί η στρατιά του Aλεξάνδρου που μεταφύτευσε εδώ, μαζί με τους ελληνόφωνους εποίκους, στοιχεία από τον ελληνιστικό πολιτισμό. Ένας κανόνας που επιβεβαιώθηκε και στις μέρες μας με την "αντιτρομοκρατική" επιδρομή της Yπερατλαντικής κοσμοκράτειρας….
" Tης Pώμης ο ήλιος εβασίλεψε. H μέρα μας έχει φύγει/σύννεφα, πάχνη και κίνδυνοι ζυγώνουν· τα έργα μας έχουν γίνει" Σέξπιρ, "Iούλιος Kαίσαρ"
Monday, April 23, 2007
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
1 comment:
Όντως ο Μ. Αλέξανδρος, ο οποίος σύμφωνα με τον Μπρωντέλ έστησε μια αυτοκρατορία που κράτησε 800 χρόνια. Αυτός ο πολιτισμός έπεσε στη στιγμή με την εμφάνιση του Ισλάμ! (Η γραμματική των πολιτισμών)
Post a Comment