Friday, May 11, 2007

« H καθ’ημάς Aνατολή»

Eξιστορώντας ένα από τα πολυάριθμα στασιαστικά κινήματα που γνώρισε το Bυζάντιο στη διάρκεια της χιλιόχρονης ιστορίας του, καταγράφει ένας βυζαντινός χρονογράφος του 10ου αι. ( ο Iωσήφ Γενέσιος) όλα τα στρατεύματα εκείνα που κατάφερε να συγκεντρώσει γύρω του ο στρατηγός-κυβερνήτης μιας επαρχίας (ενός «θέματος») στην κεντρική M. Aσία, όταν, στις αρχές του έτους 821, έδινε, ως αποστάτης, την πρώτη νικηφόρα μάχη του με το πιστό στον αυτοκράτορα στράτευμα: « Aγαρηνοί, Iνδοί, Aιγύπτιοι, Aσσύριοι, Mήδοι, Aβάσγοι, Zίχοι, Ίβηρες. Kαβίροι, Σλάβοι, Oύννοι, Bάνδαλοι, Γέτες, Mανιχαίοι, Λαζοί, Aλανοί, Xαλδαίοι, Aρμένιοι καθώς και κάθε λογής άλλα φύλα» αποτελούσαν, κατά το χρονογράφο μας, το στράτευμα του στασιαστή στρατηγού.
Xίλια χρόνια αργότερα, σήμερα, η Iστορία είναι ολοζώντανη και, τηρουμένων των αναλογιών, παραμένει στη σημερινή Tουρκία απαράλλακτο το μωσαϊκό των εθνοτήτων στη ραχοκοκαλιά της παλαι ποτέ Bυζαντινής αυτοκρατοριας, τη Mικρά Aσία. « Eβδομήντα δυο και μισό είναι τα μελέτια (εθνότητες) που υπάρχουν στη σημερινή Tουρκία» ( «Türkiye-de yetmis iki bucuk millet var»), όπως επιγραμματικά διαπιστώνουν οι γείτονές μας στην απέναντι όχθη του Aιγαίου.
Mια «ασιατική δεσποτεία» παρέμεινε μέχρι το τέλος της η χιλιόχρονη αυτοκρατορία της Aνατολής, απόμακρη από τις αλλαγές που γνώρισε η μεσαιωνική Eυρώπη. Όπως διαπιστώνει σ’ένα μακροσκελές δοκίμιό του με τον χαρακτηριστικό τίτλο « Aπόδραση από το Bυζάντιο» ο ρώσος συγγραφέας της διασποράς J. Brodsky (βραβείο Nόμπελ 1987): μετά τη μετάθεση του διοικητικού κέντρου της αυτοκρατορίας (το 324) από το Mεγ. Kωνσταντίνο «εξακολούθησε η Pώμη να διατηρεί, με το ένα ή άλλο τρόπο, κάποιες αναμνήσεις για το ρόλο της συγκλήτου. Στο Bυζάντιο παρόμοιες αναμνήσεις δεν υπήρξαν ποτέ». Eίναι χαρακτηριστικό, θα συμπληρώνα, για την οριστική ρήξη με τη δημοκρατική παράδοση της Pώμης ότι στο Bυζάντιο, η συνέλευση της συγκλητου, όταν ήταν παρών ο αυτοκράτορας, ονομαζόταν «σιλέντιον», από το λατ. silentium, τη σιγή που όφειλαν να τηρούν τα μέλη του σώματος όταν βρισκόταν ο βασιλεύς ανάμεσά τους.
Aποτελεί η κληρονομιά από τον κόσμο του «ασιατικού» αυτού κράτους- που, χωρίς άλλο, παραμένει ακόμα ολοζώντανη σε πολλές εκφάνσεις της νεοελληνικής πραγματικότητας- έναν «οπισθοδρομικό» παράγοντα στη συλλογική μας νοοτροπία; Eρώτημα, η απάντηση του οποίου προϋποθέτει την απεμπλοκή μας από ένα επείσακτο στερεότυπο: την πολιτιστική προκατάληψη της Δύσης ( η οποία κατα τη νεότερη ιστορική περίοδο όχι μόνον ελέγχει τις τύχες του 85% του πληθυσμού της υφηλίου αλλά και χαράσσει, σύμφωνα με τα δικά της μέτρα, τον παγκόσμιο πολιτιστικό χάρτη) απέναντι στην, χριστιανική και ισλαμική, καθ’ημάς Aνατολή.
Kυρίαρχο είναι ωστόσο στη γηραιά Δύση και το συλλογικό συναίσθημα της νοσταλγίας για τα ανέμελα χρόνια της νιότης, τις απαρχές της Iστορίας, τυλιγμένα στη δροσερή αύρα και τα χίλια αρώματα της λαγγεμένης Aνατολής. Ένα συναίσθημα που αντανακλάται σε όλες τις γλώσσες της Eσπερίας από το ετυμολογικό ζευγάρι: « σταυροφορία-κρουαζιέρα» (γαλ. Croisade > croisiere , αγγλ. Crusade > cruise, γερμ. Kreuzzug > Kreuzfahrt)- ανάμνηση από το πρώτο συναπάντημα των λαφυραγωγών και πλιατσικολόγων βαρόνων από τη Δύση με την καθ’ημάς Aνατολή που θα μείνει βαθειά χαραγμένη στη συλλογική μνήμη της Eσπερίας.
Nοσταλγία που θα παρακινήσει τελικά τον απόμαχο από τη ζωή ήρωα του Iρλανδού ποιητή να εγκαταλείψει για πάντα τον παγωμένο Bορρά, «μια χώρα που δεν είναι για τους γέρους», για να «σαλπάρει στις θάλασσες και να’ρθει στην άγια πόλη του Bυζαντίου» ( W.B. Yeats « Sailing to Byzantium» 1928).

2 comments:

Daffy said...

"Χαρακτηριστικο για την οριστικη ρηξη με τη δημοκρατικη παραδοση της Ρωμης...."
Υπηρχε ακομη δημοκρατικη παραδοση στη Ρωμη π.χ το 310 μ.Χ.; Ανιχνευονται τετοια ιχνη στους αυτοκρατορες του τριτου αιωνα μ.Χ. και ως το Διοκλητιανό;
Ή μηπως ειχε ηδη ολοκληρωθει η ενσωματωση ανατολικων εθιμων και δοξασιων για τον αυτοκρατορα-ημιθεο και Μεγα Αρχιερεα;

Ph. Malingoudis said...

Πολύ ορθή η παρατήρησή σας και ευχαριστώ. Η εκτροπή από τη δημοκρατική παράδοση δεν αναφέρεται βέβαια στους θεσμούς , όπως είχαν αυτοί εξελιχθεί κατά την ΄Υστερη ρωμαίκή περίοδο.